About myself :)

My photo
Assalamualaikum and Selamat Sejahtera :) Im Zue , the owner of this blog :) I created this blog is for updated all about my life :) This blog has been created since 25 November 2010 :)

Apr 30, 2011

Chocolate and Gula2 :)

Ehee , hye semua :) Harini hari Sabtu , aku tak keluar pergi mana2 harini :) And aku sangat happy sebab Hafizie dah boleh keluar esok x) Alhamdulillah , thanks Allah :) Hee , okay now nak cerita pasal Chocolate :) Aku suke gile dengan Chocolate :D Tapi aku tak suka sangat dengan gula gula -.- Gula gula , manis sangat , tak lalu aku .

Apa itu chocolate ?
- Coklat dihasilkan dari koko (Theobroma cacao) yang mula-mula tumbuh di daerah Amazon utara melunjur ke Amerika Tengah yang berkemungkinan hingga ke Chiapas, bahagian paling selatan Mexico. Orang-orang Olmec memanfaatkan pokok tersebut dan, mungkin juga, membuat “coklat” di sepanjang pantai teluk di selatan Mexico sekitar 1000 tahun SM. Peradaban pertama yang mendiami daerah Meso-Amerika itu mula mengenal pokok “kakawa” yang buahnya digunakan sebagai minuman.

Apa itu gula-gula ? (gula2 getah je yg ada)
- Gula-gula getah diperolehi daripada pokok liar sapodilla. Mereka menoreh dahan pokok itu dan menadah cecair getah yang keluar dari pokok itu. Apabila getah pokok itu membeku, ia akan mula liat dan kenyal.
Hobi mengunyah gula-gula getah ini mula merebak ke semua pelosok Amerika. Apabila Spaniards menawan kerajaan Aztex pada tahun 1518, mereka mendapati masyarakat di situ mengunyah getah.
Orang yang bertanggungjawab memperkenalkan gula-gula getah di pasaran ialah dua warganegara Amerika iaitu Thomas Adams Jr. dan William Wrigley Jr.. Dua orang ini telah memproses gula-gula getah secara bsar-besaran dan menjualkannya di pasaran pada tahun 1870. Jenama gula-gula getah keluaran mereka ialah Wrigley Chewing Gum.
Sejak itu, gula-gula getah mendapat perhatian seluruh dunia. Pelbagai perisa dan bentuk gula-gula getah terdapat di pasaran. Gula-gula getah juga bukan sahaja menjadi kegemaran kanak-kanak tetapi juga golongan dewasa iaitu golongan remaja.

Itu maksud gula2 dan chocolate :) Aku tau , dua2 boleh buat sakit gigi -.- Haha , tapi jangan laa kerap sangat makan :) Okay ? Aku paling suka if Boyfriend or siapa2 bagi Chocolate dekat aku :) Macam EX aku time tahun 2009 :)Hee , aku sayang gilaa nak makan . Dah laa cadbery <3 Betul ke aku eja ni ? Sakainyee aku -.- Hahaha , gula2 yang aku suka ? Hmmmmmmmm , entahlaa , gula2 kat kantin sekolah je kot aku suka makan :) If Chocolate , semua aku sukaaaaaa :) Tapi tak suka yang kosong , muak nanti -.- Hahaha , nak pergi beli Chocolate laaa . Kbyeee :)